Zuid Engeland

24 september 2023 - Marazion, Verenigd Koninkrijk

In Marazion, een plaats vrij ver in het uiterste zuidwesten van Engeland, hebben we op 20  september St.Michael's Mount bezocht, een kasteel op een eiland dat veel gelijkenis vertoont met Le Mont St.Michel in Frankrijk.

1000012607

Je kunt tevoet alleen het eiland bereiken als het eb is. Vanwege de harde wind en golven was de toegangsweg onbegaanbaar en moesten we een dag wachten.

1000012610

Overigens wel de moeite waard. Het kasteel is nog bewoond door Lord Aubyn.

10000126131000012619

s'Nachts werd het rustig en de camper hielt op met wiebelen. Dag erna via Plymouth naar Bridport op een giga camping aan de zuidkust met meer dan 800 plaatsen gestaan, de meeste niet bezet. Zelf een privestrand was aanwezig. We konden niet langs de kust wandelen vanwege gevaar op instorting van de kliffen, zal wel met de ruwe zee van dagen ervoor te maken hebben.

10000127051000012706

Een plek die we zeker op onze reis wilden meenemen was Stonehenge: een grote circel rechtopstaande gigantische stenen. Meer dan 4000 jaar voor onze jaartelling heeft deze plek en de omgeving, een spirituele betekenis......dit concludeert men a.d.v. vondsten. Stonehedge, gebouwd in ca 2500 v.Chr., is een paar keer aangepast. In de wijde omgeving liggen ook vele grafheuvels.

100001273810000127491000012740

Op het wandelpad naar Stonehenge had een kudde koeien het toegangspad naar Stonehenge geblokkeerd, stil protest idem als op de A12 bij Den Haag?

1000012727

Momenteel, 24 sept. staan we op een parkeerplaats bij de haven van Portsmouth.

1. Lia Jenniskens:
    24 september 2023
    Prachtig dat kasteel en dat er nog iemand woont! Stonehedge is een heel bijzondere plek.
    Goed dat jullie er zijn geweest
    Gr
  2. Frans:
    24 september 2023
    Henk, Karin, wat maken jullie een ongelooflijk mooie reis samen. Jullie komen zo te zien op de mooiste plekken en nemen de tijd om alles goed te bekijken en mooie wandelingen te maken. Echt geweldig! Stonehenge ken ik zelf nog uit 1983, samen met Ine op de fiets...
  3. Jacqueline:
    Mooi.
    Ben ook in Stonehange geweest. Bijzonder.
    Fijne voortzetting van jullie reis!
  4. Hans en Fieke:
    25 september 2023
    Prachtige foto,s. Mooie reis gemaakt door Engeland en Schotland. En nu klaar voor de oversteek naar België? Gr. Fieke en Hans
  5. Frank:
    25 september 2023
    Prachtig details over de nacht wil ik niet weten!!!!🤓🤓🤓🤓
  6. Paul Lennaerts-Wijnands:
    26 september 2023
    Prachtige foto’s van un indrökvolle reis. Geweldig!