Van Oost naar West

31 augustus 2024

Vandaag 24 aug gereden naar een plek midden in een wijngebied: Jeruzalem. De naam is ontstaan in de tijd (1222) dat de kruisridders hier vochten tegen de Hongaren en hebben zich uiteindelijk hier gevestigd. In die tijd is ook de wijnproductie ontstaan.

We stonden boven op een heuvel, midden tussen dranken met rijpe druiven.

10000261851000026219

De oogst was gestart en we mochten een blik werpen in de oude wijnkelder.

10000262091000026211

Wat wijn meegenomen voor onderweg.

Den 25ste naar Vrbje (spreek dat maar eens uit). Met een buitentemperatuur van 33 graden op de fiets gestapt en door de hopvelden gefietst. Al snel snak je naar een terras. De tocht ingekort en gestopt bij een bierfontein in Zalec.

1000026265

1000026285

Voor 11 euro een pulletje gekocht die je 6x mag bijvullen in een van de fonteinen met verschillende soorten bier. Na 6x vullen geen last meer van de hitte. 

Dag erna naar een camperplaats vlakbij de hoofdstad Ljubljana. Kleine wandeling en je staat midden in het centrum, vooral het gebied langs de rivier Ljubljanica is erg gezellig.

1000026358

1000026366

Het kasteel boven op de berg is wel een paar zweetdruppels waard.

1000026361

1000026346

In de ochtend naar Pivka. Hier treffen we onze dochter Jose en vriend Ruud. Zij zijn met de fiets op de terugweg van een lange tocht van 6 maanden.

10000264441000026563

Emotioneel weerzien, al 8 maanden niet gezien. 3 dagen samen opgetrokken. Ook samen doorgereden naar Kanal, mooi plaatsje aan rivier de Soča.

10000265191000026513

Zij op de fiets, wij met de camper.

Vandaag 31 aug afscheid genomen.

1000026565

Zij richting huis, wij naar het wintersportgebied Planica, vlakbij Kranjska Gora.

1000026577

Hier de camper neergezet en de grote skischans beklommen, 216 m omhoog, 1100 trappen. Daarna is Karin met de tokkelbaan omlaag gegleden.

10000265841000026607 

Foto’s

13 Reacties

  1. Lia Jenninskens:
    31 augustus 2024
    Wat mooi dat jullie Jose en Ruud weer zien na een lange tijd. Mooi bijkletsen met een vol glas bier 🍺. Behoorlijk warm daar .
    Goeie reis verder 👍👍👍
  2. Noud Jacobs:
    31 augustus 2024
    Prachtige omgeving en welke druifsoorten heb je daar. Ben ook benieuwd of de wijn daar ook een beetje “te pruimen” is. Geniet er van.
  3. Ada:
    31 augustus 2024
    Geweldig om te zien, Geniet van jullie reis.
    Groetjes Ada.
  4. Marlies Kusters:
    31 augustus 2024
    Wat een heerlijk weerzien met José en Ruud! En prachtige foto’s weer net een dito verslag 😁
  5. Peter peeters:
    31 augustus 2024
    Kranska gora,zijn wij ook geweest, schitterende plaats,hebben wij ski vakantie gehouden leuke omgeving daar,nu tot weer eens en geniet ervan, iets wat jullie best zal lukken
  6. Paul en Annemiek:
    31 augustus 2024
    Dat ziet er weer heerlijk uit. Fijn dat jullie na al die tijd een paar dagen met José en Ruud hebben kunnen genieten.
  7. Lei en Rien:
    31 augustus 2024
    Moei verhaol Henk. En wat fijn um aoch dochter en schoenzoon nao 8 maond neet gezeen te hebben dao waer te treffen 👌
    Geniet van aoch trip👋
  8. Henny van Rensch:
    1 september 2024
    Mooiste cadeau, je kinderen weer zien. :-)Wat een mooie reis maken jullie weer. Nog vele veilige kilometers .
  9. Marlies Lennaerts:
    1 september 2024
    Mooie voortzetting Henk en Karin. Zeker na zo’n fijn weerzien, rij voorzichtig ☺️
  10. Marian:
    1 september 2024
    Leuk verhaal weer, wat prachtig om Ruud en Jose na zo’n lange tijd weer te zien!
    Geniet verder van jullie reis.
  11. Rose-Marie:
    2 september 2024
    Karin wat ben je toch ook een bikkel. Alle trappen op en tokkelend naar beneden. Zeer aantrekkelijke en liefdevolle plaatjes. Ik lees weer graag mee.
    Groetjes Rose-Marie
  12. Gemma:
    2 september 2024
    Weer een amusant verslag met hele mooie plaatjes. Fijn dat jullie José en Ruud weer gezien hebben. Kun je er weer even tegen.
    Goede reis verder !
  13. Bert Lenders:
    5 september 2024
    Mooie foto’s pap en mam! Fijn dat jullie José en Ruud getroffen hebben, wij moeten er nog ff op wachten 😄
    Fijne reis!!