Dwars door Kroatie

12 september 2024 - Musulini, Kroatië

Na route langs de kust nu (7 sept) naar centraal Istrië, net onder Pazin. Bij toeval troffen we hier de Kesselnaren Nettie en Har van Emden. s'Avonds samen paar potjes bier gedronken. Dag erna de berg af gewandeld naar klein watervalletje in het dal, laatste tijd te weinig regen gevallen, dus veel soeps was het niet.

10000270631000027064

Op 9 september weer de berg af naar Pazin.  Vooral de terugweg, 200m omhoog was pittig.

1000027087

Besloten om 10 september richting Zagreb te rijden. Einddoel deze dag was een parkeerplaats bij Gomirje-klooster, het meest westerse gelegen servisch-orthodoxe klooster.

1000027171

Een monnik was daar het gras aan het maaien en Karin vroeg of we het kerkje mochten bezichtigen.

1000027177

Van het een kwam het ander, hij ging wijn halen en we moesten samen met hem deze eigen gemaakte wijn (uit een plastic limonadefles), een of andere sterke drank en koekjes nuttigen. Hij sprak geen Engels, wij geen Kroatisch. Met handen en voeten kwamen we een heel eind. Effe later kwam een stel aanlopen waarvan bleek dat de man Engels was de vrouw uit Sarajevo.

1000027156

Een tolk was dus gevonden. We kregen met z'n allen nog wat lessen over leven na de dood en de fles wijn was snel leeg. In de ogen van onze broeder was deze ontmoeting voorbestemd en toeval bestond niet.  De monnik gaf aan dat samen drinken van wijn je verenigt en dat elke dag een glas goed is voor geest en lichaam.

1000027175

Volledig mee eens en zal daarom de komende dagen er voor de zekerheid een paar extra drinken. In het hele klooster zijn nog maar 4 geestelijken, 2 monnikken en 2 nonnen waarvan er een 90 jaar en blind was. Ook dit klooster is gedoemd uit te sterven.

1000027154

Na afscheid genomen te hebben en hem een fles van onze wijn overhandgd te hebben, nodigde de monnik ons nog uit om de dienst van 17 uur bij te wonen. Dit maar niet gedaan.

Van de vrouw uit Sarajevo kregen we een uitnodiging om haar te bezoeken als we daar in de buurt waren. Ze gaf ons een visitekaartje. Bleek dat ze schilderes was, wie weet.....

Op 11 september in Zagreb aangekomen en op een grote parkeerplaats de camper neergezet. Met de bus (gratis!) naar centrum. Zagreb kon ons niet echt bekoren, grote gebouwen en brede straten.

100002720810000272061000027215

Veel gebouwen staan in de steigers ter renovatie, ook de cathedraal die gesloten was.

1000027212

"Museum of Broken Relationships" bezocht. Voorwerpen met een verhaal over een verbroken liefde. Leuk, enkele voorbeelden:

1000027225

1000027224

1000027218

Vandaag verder gereden naar Plitviĉka Jezera.

Foto’s

4 Reacties

  1. Lia Jenninskens:
    12 september 2024
    Mooi als je bekende treft 👍
    Gelukkig hebben jullie je niet bekeerd 🤪
    Goeie tip van 1 glaasje wijn perdag.
    Gr
  2. Marlies Kusters:
    12 september 2024
    Wat een leuk verhaal weer. Enne, proost hè 🥂
  3. Sjaak Hanssen:
    12 september 2024
    We zijn vroeger toch ook in Istrië geweest Henk, met Paul.
    Werkelijk prachtig daar!
    En dat van die wijn wist jij toch ook wel, of niet?
    Proost! Ik ga er vanavond ook maar een nuttigen.😝
  4. Lei en Rien:
    12 september 2024
    Weer een leuk verslag.
    Heb je die monnik wel goed begrepen Henk?🤔