Delta van de Ebro

20 januari 2024 - El Poble Nou del Delta, Spanje

Op 17 januari 130 km lager naar de Delta van rivier de Ebro gereden. Hier ligt een uitgestrekt natuurgebied met rijstvelden

20240118_135655

en een aantal grote vennen met gigantische verscheidenheid aan vogels. Teveel om op te noemen. De verrekijker kwam maar niet uitgekeken.

1000017763 1000017754

De eerste dag al o.a. honderden flamingo's,

20240118_103721

zwarte ibissen en alle mogelijke soorten reigers gezien. Ook verblijven hier veel vogels die het, net als wij, in Nederland te koud vinden, zoals kieviet en tjiftjaf. Het normaal kenmerkende tjiftjaf-geluid laten ze hier niet horen. Hoewel het er hier van krioelt zijn ze muisstil, alleen zijn die kleine beestjes erg druk.

De dag erna op de fiets geklommen en door het gebied gefietst, lekker rustig hier met veel zon en weinig wind, genoten vandaag.

10000177571000017769

We staan op een camperplaats met wel 40 campers, geen voorzieningen. Er zijn vooral veel Duitsers en Fransen. Met ons nieuwe zonnepaneel en de volle zon blijft de accu op peil.

Op 19 januari hele dag regen en 10 graden, wat een omslag. Camping uitgezocht in Peniscola, alleen de naam al.....Bij aankomst camping vol en 3 anderen ook. Jammer, mooi kasteel en papa Luna slaan we over. De camper stopte in Alcossebre.

Dag erna naar een klein kerkje op een berg gelopen via een steil rotspad, poeh...poeh, 300m omhoog.

20240120_105213

Het was gelukkig niet zo warm, onderweg vaak moeten pauzeren, is wel duidelijk wie de beste klimmer van ons is.

20240120_124349

Wat een uitzicht boven.

20240120_12092320240120_115359

Kerk was jammer genoeg dicht. Morgen verder naar omgeving Valencia.

1. Jan en Els Peeters:
    20 januari 2024
    Vorig jaar waren wij ook bij de Ebro Delta. We hadden beduidend minder geluk. Minder vogels en maar een stuk of 5 flamingo’s gezien. Bovendien koud en veel wind tijdens het fietsen. Dit was in mei. Dus het ligt niet altijd aan het jaar getijde. Nog heel veel zonnige dagen.
  2. Lei en Rien:
    21 januari 2024
    Fijn verhaal weer Henk en Karin. Ebro Delta is idd geweldig mooi aan diversiteit. Als je pech hebt wordt je daar op bepaalde tijden wel lek geprikt door dikke muggen 🦟😂
    Goeie reis verder 👋
  3. Marian Beurskens:
    21 januari 2024
    Buena suerte! Ook Valencia is mooi! En….regen is hard nodig in españa!
    Eg kessels waas idd erg sjoën😀👍
  4. Lei en Rien:
    Moei verhaal waer Henk.
    Ebro is zeker ein geweldig gebied aan diversiteit veugel etc etc.
    Als ze pech hebs wuurse dao in bepaolde tieje wal lek geprikt door muggen 🦟
    Hadse allein maar veugel gezeen Henk🫣
    Geniet lekker verder minse👋
  5. Ton Lennaerts:
    21 januari 2024
    Ben wel jaloers op je in je korte broek en T- shirtje Henk; overwinteren in Spanje is zo gek noch niet voor de oudjes 😉. De kleine zangvogels zijn stil want druk met aanvetten voor de terugvlucht naar hun broedgebieden noordelijker binnenkort. Jouw tjiftjaffen houden zich daarom ook stil, zingen eigenlijk alleen in de baltstijd, als de vrouwtjes gelokt moeten worden.. In het gebied waar jullie nu zitten overwinteren trouwens ook enkele gezenderde rode wouwen uit Be en NL. Misschien heb je geluk. Geniet ze!
  6. Peter:
    21 januari 2024
    Leuk verhaal ik benijd jullie wel als ik die korte broeken zie,verder geniet van iedere dag gr
  7. Paul Lennaerts-Wijnands:
    3 februari 2024
    Sjoene verhaole mêt baeter waer as hiej in het grieze kaeverriek 🐞🐞🐞Vuel plezeer same…. Ton, is d’r un verbandj tusse balstied en Aodemnoët repetities op zondigmorge?