Polen
21 juli 2025 - Warschau, Polen
Aan de grens met Polen werden we gecontroleerd op verstekelingen, geen gevonden. Doorgereden naar Warschau, 2 nachten op een slordige camping gestaan, soort woonwagenkamp.
Op 18 juli met fiets naar Warschau.
Warschau is in de 2e wereldoorlog compleet plat gebombardeerd. Gebouwen zijn prachtig gerestaureerd. Vooral het oude centrum ziet er gezellig uit.
Daarbuiten grote monumentale gebouwen in oude stijl.
In de morgen richting Krakau, doel zijn de zoutmijnen in Wieliczka en concentratiekamp Auschwitz Birkenau. Overnacht op een rustige parkeerplaats nabij Krakau. De camper een wasbeurt gegeven, was nodig.
20 Juli naar een oude zoutmijn die tegenwoordig jaarlijks door honderdduizenden toeristen wordt bezocht. Via een trap afgedaald naar 64 m onder de grond. Eindeloos gangenstelsel met diverse grotere ruimten. In een 3 uur durende rondleiding verder afgedaald naar 130 m. Veel geleerd over de zoutwinning.
Vele gebeeldhouwde zoutsculpturen bewonderd. Steenzout lijkt op vaste rots, is echter zeer poreus en er schijnt ook licht door.
Weer wat wijzer geworden en opgeslagen op de harde schijf.
Zelfde dag doorgereden naar Oświęcim vlakbij concentratiekamp Auschwitz. Wat bleek, komende 10 dagen geen kaartje meer te krijgen, scheisse. Enige optie is volgens campingbeheerder: om 6.30 uur voor de ingang staan en te hopen op restkaarten die er dagelijks wel een aantal zijn. Entree gaat om 7.30 uur open. Avond van te voren paar boterhammen gesmeerd en om 6 uur opgestaan. Bij aankomst al 25 personen voor ons, oei. Om 8.30 uur ook paar honderd mensen achter ons. Wij konden binnen, gelukkig. Engelstalige Poolse gaf rondleiding, de broer van haar opa was hier ook vermoord. Eerste gedeelte in het oudere concentratiekamp Auschwitz 1.
Indrukwekkend en af en toe slikken als je die gigantische berg met mensenhaar ziet of die hoop kinderschoenen. Of de gaskamer met verbrandingsoven.
Daarna met bus naar Auschwitz Birkenau, 20 x groter dan de eerste. 1,5 Miljoen mensen zijn hier vermoord waarvan 1,1 miljoen joden. De meeste rechtstreeks vanuit de trein de gaskamer in.
8 Kinderen in een slaapplek van 2 x 2 m
Honderden gaten als toilet op een rij.
Door deze laatste etappe van onze reis besef je ook hoe het in een leven anders kan lopen.
Morgen rijden we rustig richting Kessel, doen we een paar dagen over. Is een hele mooie reis geweest.

























Goede thuisreis👍
Verschrikkelijk,en met het gevoel van " dit nooit meer"
Natuurlijk ook weer fijn om in het relatief veilig Kessel terug te komen.
Fijn dat jullie genoten hebben,en in Kessel nu verder kunnen bouwen.
Dank voor de schitterende reis verhalen,een veilige terugreis en hopelijk tot gauw.
Mooie foto's en wederom een goed verhaal. Succes met de terugreis. Tot gauw. 👋
Jullie op de aarde kwamen
Ik hebdat ook allemaal gezien om er snachts van te dromen
Geniet nog van het laatste restje reis en alvast welkom thuis.
Nu weer terug naar het mooie Kessel in Nederland.
Goeie reis en tot gauw
Wat een reis , wat een belevenissen overal in jullie reis !! Maar speciaal Polen !!!! Zoutmijn geweldig! Maar Auschwitz daar word je wel stil van !!!wat daar gebeurt is!! Niet te geloven wat die mensen hebben doorstaan hopelijk ligt deze tijd in t verleden !! Verder weer een goede reis terug naar Kessel !!
Goeie reis terug naar Kessel.
Dank voor al die mooie verhalen.
Goede reis terug. Tot gauw.
Gr Ton&Lilian
Goede reis terug!
Of via ons mailadres: [email protected]
Tot gauw?