Polen

21 juli 2025 - Warschau, Polen

Aan de grens met Polen werden we gecontroleerd  op verstekelingen, geen gevonden. Doorgereden naar Warschau, 2 nachten op een slordige camping gestaan, soort woonwagenkamp. 

Op 18 juli met fiets naar Warschau.

20250718_10041820250718_185638

Warschau is in de 2e wereldoorlog compleet plat gebombardeerd. Gebouwen zijn prachtig gerestaureerd. Vooral het oude centrum ziet er gezellig uit.

20250718_13471620250718_13384620250718_150713

Daarbuiten grote monumentale gebouwen in oude stijl.

20250718_13224320250718_13172020250718_121612

In de morgen richting Krakau, doel zijn de zoutmijnen in Wieliczka en concentratiekamp Auschwitz Birkenau. Overnacht op een rustige parkeerplaats nabij Krakau. De camper een wasbeurt gegeven, was nodig.

1000046110

20 Juli naar een oude zoutmijn die tegenwoordig jaarlijks door honderdduizenden toeristen wordt bezocht. Via een trap afgedaald naar 64 m onder de grond. Eindeloos gangenstelsel met diverse grotere ruimten. In een 3 uur durende rondleiding verder afgedaald naar 130 m. Veel geleerd over de zoutwinning.

20250720_11560620250720_11534620250720_115434

Vele gebeeldhouwde zoutsculpturen bewonderd. Steenzout lijkt op vaste rots, is echter zeer poreus en er schijnt ook licht door.

20250720_12165220250720_11450520250720_121332

Weer wat wijzer geworden en opgeslagen op de harde schijf. 

Zelfde dag doorgereden naar Oświęcim vlakbij concentratiekamp Auschwitz. Wat bleek, komende 10 dagen geen kaartje meer te krijgen, scheisse. Enige optie is volgens campingbeheerder: om 6.30 uur voor de ingang staan en te hopen op restkaarten die er dagelijks wel een aantal zijn. Entree gaat om 7.30 uur open. Avond van te voren paar boterhammen gesmeerd en om 6 uur opgestaan. Bij aankomst al 25 personen voor ons, oei. Om 8.30 uur ook paar honderd mensen achter ons. Wij konden binnen, gelukkig. Engelstalige Poolse gaf rondleiding, de broer van haar opa was hier ook vermoord. Eerste gedeelte in het oudere concentratiekamp Auschwitz 1.

20250721_08523520250721_09410020250721_10181420250721_101855

Indrukwekkend en af en toe slikken als je die gigantische berg met mensenhaar ziet of die hoop kinderschoenen. Of de gaskamer met verbrandingsoven.

Daarna met bus naar Auschwitz Birkenau, 20 x groter dan de eerste. 1,5 Miljoen mensen zijn hier vermoord waarvan 1,1 miljoen joden. De meeste rechtstreeks vanuit de trein de gaskamer in.

20250721_10594620250721_110247

20250721_114030

8 Kinderen in een slaapplek van 2 x 2 m

20250721_114714

Honderden gaten als toilet op een rij.

Door deze laatste etappe van onze reis besef je ook hoe het in een leven anders kan lopen.

Morgen rijden we rustig richting Kessel, doen we een paar dagen over. Is een hele mooie reis geweest. 

Foto’s

19 Reacties

  1. Miets:
    21 juli 2025
    Ongelofelijk indrukwekkende reis hebben jullie gehad, om nooit te vergeten.
    Goede thuisreis👍
  2. Albert en Mien:
    21 juli 2025
    Dubbel gevoel bij het bezoek aan de concentratie kampen lijkt mij.
    Verschrikkelijk,en met het gevoel van " dit nooit meer"
    Natuurlijk ook weer fijn om in het relatief veilig Kessel terug te komen.
    Fijn dat jullie genoten hebben,en in Kessel nu verder kunnen bouwen.
    Dank voor de schitterende reis verhalen,een veilige terugreis en hopelijk tot gauw.
  3. Helma en Eddy Verhoeven:
    21 juli 2025
    Wat indrukwekkend zeg! Wordt je stil van. Dankbaar dat je in deze tijd leeft....
    Mooie foto's en wederom een goed verhaal. Succes met de terugreis. Tot gauw. 👋
  4. JanAerns:
    21 juli 2025
    Geweldige ervaring van wat er gebeurt voor dat
    Jullie op de aarde kwamen

    Ik hebdat ook allemaal gezien om er snachts van te dromen
  5. Funs en Lisette:
    21 juli 2025
    Bizar wat mensen elkaar aan kunnen doen. En we leren er ook nog niks van!
    Geniet nog van het laatste restje reis en alvast welkom thuis.
  6. Lia Jenninskens:
    21 juli 2025
    Onvoorstelbaar als je daar rondloopt. Eigenlijk moet iedereen hier op bezoek gaan om te realiseren hoe goed wij het hebben.

    Nu weer terug naar het mooie Kessel in Nederland.

    Goeie reis en tot gauw
  7. Riny van de Venne:
    21 juli 2025
    Dankje dat we deze reis met jullie mee mochten beleven. Goede reis terug naar Kessel.
  8. Fieke en Hans Nooijen:
    21 juli 2025
    Weer genoten van jullie reisverhalen en onder de indruk van het laatste. Goede reis terug naar Kessel. Hopenlijk zien we ons snel.
  9. Flip:
    21 juli 2025
    Met heel veel plezier jullie reisverslagen gelezen. Stevige kost nog op het eind. Hoe dan ook, dankjewel dat wij (al lezende) met jullie mee mochten, Henk en Karin!
  10. Rita houwen:
    21 juli 2025
    Ha. Henk en Karin !!!!
    Wat een reis , wat een belevenissen overal in jullie reis !! Maar speciaal Polen !!!! Zoutmijn geweldig! Maar Auschwitz daar word je wel stil van !!!wat daar gebeurt is!! Niet te geloven wat die mensen hebben doorstaan hopelijk ligt deze tijd in t verleden !! Verder weer een goede reis terug naar Kessel !!
  11. Marian:
    21 juli 2025
    Jammer dat er een einde komt aan jullie mooie verhalen en fotos. Goede thuisreis gewenst en tot ziens!!
  12. Marian en Geert:
    21 juli 2025
    Wat een indrukwekkende ervaringen hebben jullie ook nu weer opgedaan. Fijn om jullie te volgen op deze trip, goede reis terug naar Kessel en tot snel!
  13. Lei en Rien:
    21 juli 2025
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt 👍👌
    Goeie reis terug naar Kessel.
  14. Gemma:
    22 juli 2025
    Indrukwekkend allemaal ! Invoelbaar verwoord.
    Dank voor al die mooie verhalen.
    Goede reis terug. Tot gauw.
  15. Ton&Lilian:
    22 juli 2025
    Wij hebben weer genoten van jullie reisverhalen, indrukwekkend.. een goede terugreis en we zien ons wel weer een keer in t kesselse
    Gr Ton&Lilian
  16. Irene Hermans-Undseth:
    23 juli 2025
    Goeie reis terug, het was heel leuk om jullie reis te volgen, en altijd welkom als jullie nog eens Asker willen zien😉
  17. Lizet:
    23 juli 2025
    Wederom enorm genoten van jullie verhalen en foto's ! zo leuk om vanuit mijn huiskamer met jullie mee te reizen. Dank jullie wel voor al het moois en voor nu een rustige en goede terugreis naar Kessel. Jullie zullen met open armen ontvangen worden door (klein)kinderen en vrienden ! Dat wordt ook weer genieten !
  18. Elianne Reubsaet:
    24 juli 2025
    Poeh eerst het zoet dan het zuur. Dat is even slikken. Als jullie nog in de buurt van Poznań komen is stop waard. Gezellig centrum met gekleurde huizen rond marktplein.
    Goede reis terug!
  19. Helma en Eddy Verhoeven:
    25 augustus 2025
    Hoi Henk en Karin, we zijn vanmiddag in Kessel geweest. Ik heb je een bericht via messenger gestuurd, zou je willen reageren?
    Of via ons mailadres: [email protected]
    Tot gauw?