Effe doortuffe

14 november 2025 - Nesselwang, Duitsland

Af en toe krijg je een lied niet uit je hoofd, dat had ik vandaag de hele dag: "Wir fahren, fahren, fahren auf der Autobahn". Het was donker toen we onze stroomkabel aansloten op het Duitse Kraftwerk, net voor de Oostenrijkse grens.

1000049785

Ook dag 2 vele kilometers gemaakt, via Oostenrijk naar Italië en ons huis in omgeving Venetië geparkeerd. 

Op 12 november met de fiets naar Venetië, laatste stuk over de Ponte della Libertà, een 4 km lange brug die het historisch centrum van Venetië verbindt met het vasteland.

1000049922

Fiets gestald net na de brug, alleen voetgangers kunnen het historisch centrum in, en.....we waren niet de enigen. Ondanks dat in november de minste toeristen Venetië bezoeken vonden we de drukte toch allerhand. Onder een heerlijk zonnetje menige brug overgestoken en op terrasjes genoten van de veel te dure koffie (6 euro!). Leuk om er geweest te zijn, heeft toch iets aparts.

100004988510000498641000049854100004992310000498821000049880

Venetië kan nu ook van de bucketlijst geschrapt worden.

Dag erna in de laars omlaag naar San Marino, kleine republiek aan de Oostkust, slechts 34.000 inwoners, belastingvrije staat. Met camper omhoog, soms 18%. Laatste gedeelte gelopen, geholpen door enkele liften. Mooie wandeling.

100005006010000500261000049994

Oud gedeelte ligt boven op een berg met rondom een prachtig uitzicht.

1000050006100005002710000499841000050045

Eerste pizza gegeten.

1000050036

Vandaag 14 november, met de volle zon op de voorruit, naar Loreto.

1000050192

Hier de prachtige basiliek bezocht.

100005022510000502201000050206

In de middenschip staat een huis waar volgens overlevering de maagd Maria heeft gewoond en Jezus is opgegroeid.

1000050214

Dit huis is in 1294 door engelen 😇 op een wolk in enkele etappes vanuit Nazareth naar Loreto verplaatst.......???? en heeft in de basiliek zijn definitieve plek gevonden. Moet een spektakel geweest zijn😉.

Morgen met onze eigen wolk met voorwielaandrijving verder naar Zuid-Italië.

Foto’s

10 Reacties

  1. Hans:
    14 november 2025
    Hoi zo mooi snel gegaan
    Uber der Autobahn
    Venetië is erg mooi zo te zien
    Geniet ervan
  2. Inge Hanssen:
    14 november 2025
    Geniet ervan samen!
  3. Lea & Stan:
    14 november 2025
    Mooi mooi , enjoy
  4. Marleen:
    14 november 2025
    Wij zijn in juni 2023 in Venetië geweest. Via een prachtige fietsroute van Salzburg naar Venetië gefietst. Een aanrader. Maar in Venetië was het toen ontzettend druk. Na een aantal uren hadden we het wel gezien. Nog altijd niet in de San Marco kerk binnen geweest. De eerste keer had ik een Bermuda broek aan en de tweede keer had ik ontblote schouders🫢 Tsja, dat is not done☹️ Je kon wel op het San Marcoplein een omslagdoek kopen voor meer dan €10. Maar dat ging me te ver. Zijn jullie binnen geweest? Op naar Sicilië 🌞
  5. Lia Jenninskens:
    14 november 2025
    Zo inderdaad flink doorgetuft.
    Sissi gevoel gehad in Venetie? 😂
    Geniet van het mooie weer, hier word het koud.
    Gr Lia en Henk
  6. Peter peeters:
    15 november 2025
    Leuk om jullie verhaaltjes weer te horen,verder geniet ervan
  7. Annelies de Groot:
    15 november 2025
    Prachtig ennnn Caren aan de wijn bij het pizza eten ?
    Mooie foto’s
    Geniet ervan
    Groetjes uit het mooie Oostenrijk
  8. Funs en Lisette:
    15 november 2025
    De bouw van het huis van Maria ging waarschijnlik sneller dan nummer 13 ;-)
    Geniet maar lekker van la dolce vita in Italië.
  9. Funs en Lisette:
    15 november 2025
    Dan is het huis van Maria waarschijnlijk sneller gebouwd dan nummer 13 ;-)
    Geniet maar lekker van la dolce vita in het mooie Italia.
  10. Paul en Annemiek:
    16 november 2025
    Leuk om jullie reisverhalen weer te lezen en bij het bekijken van jullie foto's van, voor mij een aantal bekende plekken, terug te denken aan de vakanties met mijn ouders ☺️
    Geniet ervan.
    Groetjes, Annemiek en Paul